Resor i Google Nyheter

2010-03-31

På samma sätt som jag tidigare gjorde en fallstudie för poker kan det vara intressant att titta över resor. Det berörde jag tekniska möjligheter och möjlighet till intäkter i:

Huvudsidor för orter med sökning för resor

Där såg vi också ytligt över sökresultaten för webbsökning.

Tips om intäkter i segmentet resor utifrån orter har också tagits upp i:

Geografisk lokalisering för anpassad presentation på nättidningar

Det är också allmänt ett värdefullt område och precis som för poker gäller att tidningskoncernerna ofta här mer skiljer i större redaktionellt värde jämfört med bloggosfär och andra nättidningar.

Resor i Google Nyheter

För sökordet resor i Google Nyheter såg det nu ut enligt nedan. Nyheter jag inte uppfattar hör till ämnet resor d.v.s. semesterresor eller kommersiella resor länkade jag inte.

1. Expressen.
SJ kan inte själva hitta billiga biljetter

2. DN.
Soha är det nya Soho

3. MyNewsdesk (pressmeddelande).
Rör inte ämnet resor.

4. Skånskan.
Rör ej kommersiella resor eller semesterresor.

5. DN.
Läsarnas bästa tips – så lätt packar vi

6. HD.
Rör ej semesterresor eller kommersiella resor.

7. Expressen.
Vinn biljetter till El Clasico - så gör du

8. SvD.
Tips om skolresa för gymnasieklass

9. Dalarnas tidning.
Ej korrekt indexering.

10. GP Halland.
Rör ej semesterresor eller kommersiella resor utan färdtjänst eller jämförbart.

Innebär detta att Expressen presterar bra i Google Nyheter?

Hur stämmer då detta med vad jag skrev om Expressen och Google Nyheter där jag pekade på problem? Jag pekade där bl.a. på följande:

"1. Positioner i sökresultat under potential. Även om Google Nyheter ger mindre trafik än andra kanaler finns andra mycket starka värden.

2. Jag upplever att Expressen indexeras långsamt och stannar högt i index för aktuella nyheter kort tid.

Detta har knappast något med Google att göra utan påverkas hur Expressen integrerar med Google Nyheter. Samt det sätt som nyheter återanvänds över flera Bonnier-sajter där det är gjort på ett sätt som missgynnar Expressen."

Från: Expressen har fortsatta problem med Google Nyheter

Resor har jag inte följt tidigare men när jag återkopplar till vad jag följt förr på Google Nyheter ser jag fortsatta problem eller mest korrekt uttryckt att Expressen presterar under sin potential. För resor är de dock tydligt starka relativt tid sedan de publicerade och relativt övriga aktörer jämfört med för andra sökord. Förklaringen kan mycket väl vara vad jag också skrev även om jag genom att jag inte följt det inte säkert kan avgöra det:

"Struktur och inriktning m.m. av Nyhetsbloggen gör förövrigt att den brukar påverka tämligen mycket kring sådant när det gäller större tidningar (ej egna sajter) allmänt. Nyhetsbloggen är lätt unik i sin inriktning, bevakning, innehåll m.m. jämfört med övriga svenska bloggar - och det har betydelse - även om liknande finns på engelska språkområdet."

Från: Expressen har fortsatta problem med Google Nyheter

Det samma kan mycket väl spela in för DN som också rankar ovanligt bra för resor i Google Nyheter.

Olika "sorters" bloggar, tidningar och sajter värderas olika

Nyhetsbloggen bevakar regelbundet en viss typ av medier och har gjort det väldigt renodlat. Att den är fakta driven snarare än styrd av värdering eller kommersiella relationer är algoritmiskt lätt att se liksom vid manuell kontroll att det framgår är min (och efter alla år bör det vara känt att jag närmast neuropsykiatriskt är direkt begränsad i min förmåga att bryta mot Google regler och därför t.ex. aldrig säljer länkar - och p.s.s. gäller samma rättvisa regler för alla tidningar jag länkar vilket avgörs från en checklista även om det i sig inte behöver ha styrts av vad jag faktiskt använt som exempel).

Strukturen som ger detta är för Googles algoritm ett av flera olika typer av värden men just för det svenska språkområdet är vad jag sett den enda som ligger här just Nyhetsbloggen även om flera liknande entiteter finns på det engelska språkområdet. Flera andra bloggar kan ge samma sak men de bevakar inte området på detta sätt eller oftast överhuvudtaget inte media utan mer forskning och liknande.

Detta tillför inte en massa "page ranking", nyhetstoppar o.s.v. men däremot ett visst förtroende för sökorden som länkas som ligger utanför det tillfälliga nyhetsvärdet eller vad som faktiskt länkats. Det kanske kan ses som att det lyfter fram värde som redan finns där under en viss tid (jag tror det dör bort över tiden med en "rundad" topp och sedan i en mjuk kurva nedåt till noll vilket skiljer sig från webbsökning). Däremot ger det mig knappast något mot egna sajter på samma sätt därför att Google kan automatiskt mycket lätt se sådant och även om det kan värderas sker det enligt särskilda delar av algoritmen.

Det är dock möjligt att jag ej korrekt tolkar algoritmen även om jag efter fem - sex år har "viss" vana av att tolka den, bedöma Googles öppna forskningsprojekt, deras satsningar o.s.v. Detta därför att populationen som bedöms är mycket liten och slumpen kan mycket lätt spela in länge utan att hypotesen faller.