Google News fungerar även när registrering eller betalning krävs

2010-02-26

Google News går att få att fungera även om man behöver registrera sig för att få läsa innehållet Det gör att det faktiskt fungerar som marknadsföringskanal för sådant innehåll och även om det kostar pengar att läsa. Två möjligheter finns:

1. First Click Free är ett program som gör att publicister tillåter besökare att se hela artikeln de når en gång utan att registrera sig. När besökaren klickar på en annan länk på sajten kan den kräva registrering för att man ska få läsa det. Detta går nu att begränsa till maximalt fem fria visningar:

Changes in First Click Free (Google Webmaster Central Blog)

2. En till möjlighet Google ger är att de indexerar förkortade versioner av nyheterna medan besökaren behöver registrera sig för att se hela artikeln.

En mer kraftfull möjlighet?

Även om jag inte sett Google ta upp det går det säkert utmärkt att kombinera First Click Free med att differentiera vilka strömmar som indexeras. En sajt kan t.ex. låta Google News indexera innehåll som ger god synlighet via Google News och via det marknadsföra betalt innehåll av större intresse för läsaren att betala för det som ligger i en ström som inte indexeras av Google. Det kan vara dyrare innehåll av mer långsiktigt intresse som särskilt bevakar ett område.

En sådan lösning går ju dessutom utmärkt - och det ger bättre marknadsföring av artiklarna - med lösning två.

I detta fall är Google Nyheter en marknadsföringskanal av innehåll man tar betalt för.

Varför ta betalt för innehåll när bättre saker att ta betalt för finns?

Varför stora mediehus ens överväger att ta betalt för innehåll är obegripligt för mig. Det därför att större aktörer lätt kan ta fram själva eller via samarbete paketera saker som är betydligt enklare och mer effektivt att ta betalt för.

Ett självklart exempel givet lönsamheten är nätspel där aktörerna redan levererar trafik till andra som konverterar den. Större aktörer inom nätspel har färdiga lösningar för andra, som t.ex. ett mediehus, att göra egna anpassningar avseende utseende och namn. För en koncern som Bonnier eller för den delen mindre är det enkelt att skapa en anpassning i gemensamt bolag som samtliga tidningar kan marknadsföra.

Läs mer

Mer om Google Nyheter på Nyhetsbloggen:

Microsoft, Google och nyhetstidningarna
Google News har potential
Checklista Google News
Färskhet och bloggosfär positivt i Google News
Få Google att indexera mobila sajter
Sökresultatet för poker i Google Nyheter
Fallstudie: Poker