Innehållsförteckning på rätt sätt för artiklar och nyheter

2009-12-10

En innehållsförteckning kan numera ge fler värden än bara på själva sidan. Tittar vi i Googles sökresultat kan vi se att de åtminstone nu (förändringar behöver ju inte kvarstå) ibland stödjer innehållsförteckning för enskilda undersidor, nyheter, artiklar och övrigt på samma URL.

Vi kan se detta nedan där underrubriken IV. Nyttiga julklappar som skänker hälsa & glädje fått en egen länk:

Bra med detta är att det kan innebära att sidan får fler läsare. Det visar bättre och bredare upp vad sidan handlar om. För läsarna kan det också underlätta genom att de lättare hittar till rätt sida och där direkt hamnar rätt vilket är viktigare på längre sidor.

Hur får man länkar till underrubrik i Google?

Först och främst krävs att det är möjligt att länka till underrubriken. För att det ska gå krävs att underrubriken givits ett namn. Det sker med samma tagg som man länkar med men med ett annat attribut: name. Från det tidigare exemplet ser vi hur man gör:

<a name="4"><font color="darkgreen">IV. Nyttiga julklappar som skänker hälsa & glädje</font></a>

Vill man nu länka till underrubriken sker det enligt:

  1. Först URL p.s.s. som annars.
  2. Lägg till #.
  3. Lägg till namnet.

För exemplet blir det:

<a href="http://www.pryltrend.com/2007/09/rets-julklapp-exklusive-heta-hans.html#4">Årets julklapp - Nyttigt></a>

Nu går det att länka direkt till underrubriken både på sidans innehållsförteckning, andra nyheter och artiklar, och andra sajter kan göra det samma.

Detta räcker knappast för att Google ska skapa de extra länkarna. Vad som exakt avgör det är svårt att säga men gissningsvis är följande kanske viktigt:

  • Att sidan inte är så pass kort att det inte tillför något.
  • Att andra sajter länkat direkt till underrubriken.

Kanske kan det också räcka med att andra artiklar länkat till nyheten? Det skulle inte förvåna mig om det kan räcka för sajter som har funnits ett tag och är seriösa. Men jag inte bedöma det säkert.

Hur gör våra tidningar?

Innehåll är ofta inte långt nog för att det ska vara meningsfullt med innehållsförteckning och underrubriker. När de är längre har de sällan underrubriker. Överhuvudtaget arbetar tidningarna med få ingångar till nyheter och artiklar.

Vad som fick mig att skriva det här inlägget var följande guide till etikett för Nobelmiddagen. Där har de infört en lösning för att läsaren direkt ska kunna "hoppa" till rätt del av guiden:

Har du koll på Nobelkoden?

Länkarna verkar vara gjorda på det här sättet:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/har-du-koll-pa-nobelkoden_3916667.svd#kladsel

URL ändras dock inte när man klickar på länken. Varför det inte sker vet jag inte. Ett problem med det oavsett orsak är att om någon annan vill länka till underrubriken är det vanligt att kopierar URL från adressfältet. Där kan det bli fel ankartext på länken. Det gäller säkert Svenska Dagbladets egna skribenter som bloggare och faktasajter.

Stoppljus var en bra ingång till rätt och fel

Trevligt i guiden annars var illustrationerna med stoppljus:

Det gör det tydligt vad som rätt, tveksamt respektive felaktigt. Ingångar med stoppljus är något som alla kan arbeta med. Wikipedia har några tecknade stoppljus med olika creative commons licenser:

Traffic lights - Drawings

Mer att läsa om creative commons och "fria bilder" finns i Nyhetsbloggens längre guide Illustrera artiklar och blogginlägg. Denna del av guiden är namngiven och det går därför att länka direkt till den:

Illustrera artiklar och blogginlägg - 5. Hitta "fria" bilder

Är det bara underrubriker som kan namnges?

Nej det går att namnge vad som helst. Det går t.ex. utmärkt med trafikljus eller någon annan bild. Följande länk går t.ex. till ett grönt stoppljus längre ner på sidan:

<a href="#stoppljus-grönt">grönt stoppljus</a>

Illustration: Maix Licens: CC by-sa 2.5

Faktiskt går det bra att bara lägga in en a-tagg med ett name var som helst i sidan utan någon ankartext. Jag brukar ofta göra så själv även med rubriker men ska sluta med det. Orsaken till varför jag inte tror att det är bra är att även om det fungerar för användaren blir det otydligare för sökmotorer som ska tolka dess mening.