Trevliga nyheter inför Klimatkonferensen i Köpenhamn

2009-12-05

Prioriteringen President Obama gör när det kommer till hans personliga närvara vid Klimatkonferensen i Köpenhamn tror jag är mycket goda nyheter:

Nya klimatplaner för Obama

Givetvis förändrar det inte vad EU och USA kan lägga på bordet. Däremot finns andra aktörer som både vräker ut stora mängder föroreningar av alla de slag och dessutom samlar pengar på hög. Trots det verkar de närmast utpressa omvärlden till att ge dem bidrag för att minska utsläppen.

För mig känns det som att det är dags att börja sätta sätta press på den där aktören. Då är det bra med en god politisk närvara bland de tyngre aktörerna för att se om det går att komma fram den vägen. President Obama har ju en talang när det kommer till det utrikespolitiska så hans närvaro kanske kan betyda mer än vad som är normalt för en amerikansk president eller för den delen övriga tyngre politiska ledare.

Kinesiska kommunistpartiets förakt för människan och världen kan slå hårt tillbaka på dom själva. Jag kan inte bättre än att citera mig själv:

Men jag är kluven till de kinesiska utsläppen. Precis som jag skrev (och det är ju bara att följa upp statistiken för att se att jag har rätt) ökar utsläpp av flera miljöföreningarna åker också motivationen i protesterna mot kinesiska kommunistpartiet upp i styrka:

Kinas miljöförstöring motiverar till demokratisering

Dessutom är det ju så att stödet för demokratirörelserna från resten av världen ökar desto fler som upplever att kinesiska kommunistpartiet hotar deras barn och barnbarn.

Desto mer de vräker ut ju snabbare faller de.

Kinesiska kommunistpartiet är ett osmakligt gäng skurkar och det vet hela deras egen befolkning och allt väsentligt i omvärlden. Bäst ser de till att miljö, demokrati och människorätt hela tiden rör sig åt rätt håll.

Foto: claudiogennari Licens: Creative commons 2.0 by

Låt mig igen uttrycka beundran för den insats Statsminister Reinfeldt gjort vilken bara avseende arbetet han lagt ner är imponerande. Dessutom har han klarat att nå resultat och det imponerar ännu mer:

Vem blir årets svensk? (11/29/2009)

Fler inlägg om klimatfrågorna:

Klimatkonferensen i Köpenhamn ska bli framgång (11/28/2009)

Lovande signaler inför Klimatkonferensen i Köpenhamn (11/17/2009)

Behöver hantering av den globala uppvärmning ge sämre ekonomi? (11/17/2009)

SVT har blogg om klimatfrågan (11/13/2009)

Åter rör sig klimatfrågan framåt (10/20/2009)

Vad har hänt med klimatfrågan? (10/15/2009)