Trafik och värde från tävlingsbidrag med filmklipp och foto

2009-12-08

Licens: CC by-sa 2.0 Generic Foto: Dani_vr

UNT har en fototävling där katter fotograferas. Det är ett intressant koncept och några värden förutom de mest uppenbara inkluderar:

1. Från tidning till webb

Flytta läsare av tryckt tidning till webben. Möjliggör ökade intäkter från dessa. Läs mer i:

Kul nyheter i tryckt tidning kan ge webbtrafik

Här är ju alla tävlingsdeltagare kattägare och det känns därför troligt att annonsering kan anpassas.

2. Publicera effektivt

Beroende på vilka krav som ställs på licens ges möjlighet till publicering. Publicering av samtliga foton kan ge lokalt på UNT.se vilket kan ge ökad trafik från bildsökning t.ex. via Google.

Effekt dröjer vanligen eftersom indexering inte är lika snabb som för annan publicering. Den styrs också av hur webbsajten är uppbyggd, namngivning av bilder, upplösning, beskrivning i alt, kanske även om bilden länkas i artikeln m.fl. faktorer. Det begränsas vidare av att alla foton är av katter.

Tittar vi hur UNT hanterar bilderna för tävlingen ser vi att en hel del förbättringar är möjliga. En URL till en kattbild är exempelvis:

http://img.unt.se/bildupp/grupp151/2009_11_24_13457bildspel/big/66709.jpg

Förövrigt när de nu valt att presentera bilderna på en egen domän förstår jag inte varför de inte gjort något mer med den? Till exempel kan de ju presenteras där också mer eller mindre automatiskt.

3. Använd Flickr

Bilderna kan publiceras på UNT:s Flickr-konto om sådant finns och annars enkelt skapas. Det kan ge trafik därifrån och troligen ska man där räkna på vad själva Flickr-samhället direkt ger.

4. Använd Youtube

Bildspel med katter går att publicera på Youtube. Det verkar heller inte orimligt att uppmuntra dom som skickat in tävlingsbidrag att också filma sin katt. Givetvis går det att göra i efterhand. Antingen skickar de inte något eller inte, och för varje filmklipp har ett värde byggt givet att det får användas.

5. Mer om Flickr och Youtube

Möjligheter Flickr och Youtube kan ge (liksom liknande sajter) har diskuterats i:

För ut ditt företag, produkter och varumärke på nätet i bredd

Gulliga djur läser man mer om i:

Profitera på Gulliga Djur

Värden en tävling som denna kan ge från Flickr och Youtube bedömer jag närmast ses som ett delsteg i en kontinuerlig process som pågår länge. Det är då värde kan börja komma. Vidare handlar det ju heller inte bara direkt trafik från samhällen utan det handlar också om implicita värden och sådant tar lite tid att lära sig fånga upp. Det handlar om kvalitet på materialet, att prioritera tid där det är meningsfullt och lära sig förstå hur respektive samhälle fungerar.

6. Mer som ska lämnas i tävlingsbidraget

Värt att tänka på innan tävlingen är också vad man egentligen vill att tävlingsdeltagarna ska skicka med. Förutom bild är det ju t.ex. bra om de skriver en bildtext. Licens för inlämnat material måste naturligtvis också hanteras för att möjliggöra maximal nytta.

7. Mer om katterna på UNT

Själva tävlingen hittas på URL:

http://www2.unt.se/avd/1%2C%2CMC%3D46-TYPE%3Dlasarbildupload%2C00.html?bildtyp=3758#pagetop#pagetop