Dagens Citat: Carl Bildt

2009-12-02

Dagens citat är från Carl Bildts blogg Alla dessa dagar:

"Vad gäller denna blogg förefaller dagsläget att vara att den inte är tillgänglig för den som kopplar upp sig på nätet här."

Från: Bloggen i Kina

Hur bra Bildt var som statsminister kan jag inte bedöma eftersom jag inte följde svensk inrikespolitik på något sätt jag har ett minne av eller något antecknat om. Däremot tycks han för mig vara en riktig bra utrikesminister. Han har kritiserat för liten lokal verksamhetskontroll i själva byråkratin men några faktiska problem har jag inte hört något om. Jag har också svårt att se att en utrikesminister bäst löser väsentliga problem och optimerar svensk nytta genom att sitta still i departementet för att hålla högt utbildade medarbetare i handen. Behöver de detaljstyrning finns säkert andra arbeten de trivs bättre med att hitta.

Diskuterar vi utökad handel med Kina är jag en vän av det. Jag tror allt som ger ökad kontakt och kommunikation är alldeles utmärkt. Går vi bakåt i tiden fanns andra alternativ och kanske hade det varit bättre att ha isolerat Kina men det tåget har gått.

Däremot är det värt att börja fundera på om det kanske är bra att införa någon form av miljöbeskattning på import in till EU. Vi löser ju inga miljöproblem genom att införa krav på begränsade utsläpp i EU samtidigt som produktionen kan flyttas till Kina där egentligen inga krav finns och inga från vad vi hör nu kommer införas.

Saken med de "begränsningar" Kina pratat om kring utsläpp är nämligen att det finns en dold plan sedan åtminstone ett år hur internationella avtal ska hanteras. Den går ut på att begränsningar indirekt ska bindas till befolkningsmängden på ett sätt där fler medborgare ger möjlighet till utökade utsläpp. Just nu är antal födslar begränsade av byråkratin men planen är att släppa på det och i vissa stora landsbygdsområden rent av kraftigt stimulera det. D.v.s. man utökar antalet personer som lever i medeltida jordbrukssamhällen för att i de industrialiserade regionerna kunna utöka utsläppen ordentligt. Det kommer givetvis inte landsbygdsbefolkningen som möjliggör detta till nytta. Detta lär de dock mörka tills avtalen är påskrivna (om inte en diskret vän till mig redan har eller kommer läcka ut det).

Men jag är kluven till de kinesiska utsläppen. Precis som jag skrev (och det är ju bara att följa upp statistiken för att se att jag har rätt) ökar utsläpp av flera miljöföreningarna åker också motivationen i protesterna mot kinesiska kommunistpartiet upp i styrka:

Kinas miljöförstöring motiverar till demokratisering

Dessutom är det ju så att stödet för demokratirörelserna från resten av världen ökar desto fler som upplever att kinesiska kommunistpartiet hotar deras barn och barnbarn.

Desto mer de vräker ut ju snabbare faller de.