Skämtteckningar - Leif Zetterling hos Dagens Nyheter

2009-11-24

Jag tänkte att en liten serie med inlägg där skämttecknare bland tidningarna täcks upp kunde vara kul. De är "alla" olika vilket gör det intressant att kanske senare jämföra.

Först tänkte jag börja med Leif Zetterling hos Dagens Nyheter. Vad jag gillar med honom är att:

  • Jag ibland behöver fundera ett tag för att förstå poängen med dem.
  • Det gör dem inte mindre roligare utan stimulerar hjärnan.
  • Ibland behöver jag följa upp aktuell nyhetsrapportering om jag inte gjort det.
  • Idag fick jag faktiskt e-posta då jag hade glömt att tidningar ibland kallas för drakar :-D

Hans teckningsstil inkluderar färg och noggrannhet med detaljer.

Zetterlings teckningar hos Dagens Nyheter hittar du här:

Galleri Zetterling

Dessutom har han en egen hemsida som just nu "byggs om":

www.zetterling.se

Nästa gång ska vi titta på UNT:s skämttecknare. Hon har en helt annan stil men är lika rolig för det.

Jag har ju förövrigt själv så smått ganska länge nu försökt lära mig teckna. Fast jag kan inte säga att jag kommit särskilt långt. Ändå tror jag att om jag bara nådde en bit till skulle det vara ett väldigt kraftfullt verktyg för att snabbt skapa illustrationer med för artiklar högt värde. Några prylar jag köpte på mig för min teckning finns bloggade:

Prylar för att teckna - Billig och nyttig julklapp

Precis som jag skrev i inlägget är det ju också en nyttig julklapp. De flesta barn och ungdomar har säkert pennor och papper redan men en bok om teckning kan ju vara ett bra komplement. Nu när manga och anime är lätt populärt kan det säkert stimulera några till att börja teckna.