Sajtsökning på Nyhetsbloggen

2009-10-13

Troligen på ovanliga inställningar jag har dyker en bugg upp i Google Custom Search Engine. En sökmotor går att skapa som fungerar utmärkt när man testar den under skapandet. Däremot ger den inga sökresultat i koden när man lägger till den.

Ändrar jag det google.com jag får angiven i min kod till google.se fungerar den dock perfekt. Det vill säga till:

<form id="cse-search-box" action="http://www.google.se/cse">

Jag tror nog det här beror på något med hur jag har språk och preferenser kring Google.com kontra Google.se o.s.v. inställt i övrigt. Därmed är det inte säkert buggen finns där för alla d.v.s. beroende på inställningar kanske det fungerade redan innan för de flesta?

Hur som helst finns nu fungerande sajtsökning för Nyhetsbloggen i högra marginalen.

Relaterat på Nyhetsbloggen

Mer om sajtsökning med Google Custom Search Engine finns att läsa i:

Att göra en sökmotor för ett Bibliotek

Ett till exempel hur Google Custom Search kan användas är den fria access till Britannica vi byggde:

Inspirerat av Expressens faktaboks läsande tiger

Mer användbart till din blogg:

Börja blogga i 14 enkla steg