Inspiration för "krisens" ledare

2009-10-14

Det här inlägget av Lena Ahlström på Vinnande Ledarskap, VA.se, hör till det bästa jag läst på en blogg på bra länge (åtminstone under hela 2009):

Kriser varierar – ledaren måste visa vägen utan att stå i vägen

Varför är inlägget så pass bra? Flera stora goda egenskaper finns där:

  • Tipsen tror jag är bra.
  • Det pekar på saker jag tror många ledare missar.
  • Inlägget är välskrivet.
  • Här används många ingångar så man lätt börjar läsa och fångar det viktigaste.

Att följa förändring istället för att gå mot den

Ännu viktigare pekar hon vilket är själva kärnan i inlägget på något jag tycker är viktigt. Hur man hanterar det oväntade och nya. Det är ofta svårt att orka se stora förändringar när de kräver mycket av oss.

Att gå mot förändring även om det för oss själva känns lättare kräver istället en enorm energi av själva organisationen och ger ingenting när det handlar om stora trender. Istället behöver man orka se nytt och lära sig att följa förändringen.

Att våga delegera

Följande Ahlström skriver tror jag verkligen på:

"Den storartade ledaren ger sina medarbetare en viktig roll att spela i förverkligandet av dessa drömmar. Det är inte ledarna som förverkligar drömmarna, det är medarbetarna som får huvudrollerna och blir ansvariga för sin framtid. Ledarna har en stark närvaro och förmåga att både lyssna och sända.

En storartad ledare visar vägen utan att stå i vägen!"

För en VD på ett stort företag går det inte att gå in i detaljer. Denne måste orka föra ut visionen bredare och kan inte gräva ner sig i införandet. Där krävs även mod i att våga acceptera misstag när medarbetarna lär sig och hittar fram. Även kan det för en del kräva styrka att inte känna behov av att varje framgång ska vara kopplat till ledaren. Tvärtom måste de spridas ut för att därigenom skapa motivation och drivkraft.

Ahlström uttrycker detta så elegant genom att hon samtidigt fångar kravet på ledaren att orka motivera medarbetarna. Just i kriser är det viktigt. Även om denne själv har litet eller inget hopp kan det inte föras vidare därför då är det slut. Istället måste man klara att ge kraft egentligen oavsett hur stor den personliga kostnaden blir.

Krisens typologi

Trevligt var dessutom att jag påmindes om ett ord jag nästan glömt: typologi. Hon använder det så här:

"När behöver vi ledarskap?
Bara när det normalt, förutsägbart, enkelt eller välkänt? Så är det förstås inte! Ledarskap behövs hela tiden men frågan är vad är det för kris vi har att leda? Bankkris, finanskris, IT-bubbla, klimatkris, förtroendekris, katastrofer, olyckor, demografikris….. Alla kriserna har sin typologi."

Det är väldigt elegant skrivet därför typologi har flera betydelser. Låt mig här spara tid genom att citera Wikipedia:

Intressant betydelse I:

"I discipliner som arkeologi och etnologi är typologin sprungen ur ett utvecklingstänkande. Utgångspunkten är att varje arkeologiskt eller etnografiskt fynd kan klassificeras och tidsbestämmas utifrån dess utvecklingsgrad, med hänsyn tagen till geografisk och social spridningshastighet."

Intressant betydelse II:

"Inom språkvetenskapen handlar typologi om klassificering av språk efter typ, särskilt vad gäller grammatisk struktur som t.ex. grundordföljd, men även fonologiskt och morfologiskt."

Jag är oerhört imponerad av hela inlägget. Det gav mig verkligen något att läsa det och jag tror många kan få stort värde av det. Hennes egna hemsida finns nedan för den som vill läsa ännu mer:

uttrycksfulla.se/vision.asp