Eric Schmidt tror på lateralt nöje

2009-10-28

Foto: Roger Casas-Alatriste Licens: Creative commons by-sa

Paris Hilton är lateralt nöje:

  • Varumärke.
  • I TV, tidningar, bloggar och filmklipp.
Kraftfull upplevelse:
  • Sensuell.
  • Rolig.
  • Nyskapande.
  • Kontroversiell.

Eric Schmidt om jag ska tro Martin Gelin med sin USA-blogg på Svenska Dagbladet. Det har sammanfattat ett filmklipp där Schmidt intervjuas:

Google web in 5 years

Jag nöjer mig att läsa SvD:s sammanfattning där vi bl.a. kan läsa:

"Distinktioner mellan TV, radio och nätet kommer försvinna"

Det handlar tror jag i ett viktigt steg om vad jag kallat nöje onDemand där man når flera kanaler och klarar att lyfta befintliga tittare och läsare så att ett samlat värde går att få från dom:

Lateralt tänkande: TV + Tidning + Webben = Nöje onDemand

En bra möjlighet för Schibsted som har del i gratistidningen Metro, morgontidning, kvällstidning, webb-TV m.m. En möjlighet med det är att mer effektivt använda skribenterna för att skära kostnaderna:

Samarbetet mellan SvD och Metro har potential

Inlägget skriver en rad om kinesiskt innehåll också utan någon egen reflektion. Schmidt sägs mena att nätet om fem år kommer domineras av kinesiskt innehåll. Självklart blir det så men mindre självklart är att just detta påverkar oss läsare. Snarast blir det indirekt genom att många av dessa fortsatt ökar i antalet på det engelska språkområdet. Det vill säga vi kommer få ett växande innehåll på engelska skrivet av kineser.

Även några andra punkter sammanfattades bl.a. runt Youtube.