Bokrecensioner

2009-10-21

Ibland skriver jag om de böcker jag läst. Det har här på Nyhetsbloggen.com varit fallit när jag tyckte de givit mig betydelsefull inspiration. Här hittar du enkelt dessa bokrecensioner. Dessutom finns länkar till inlägg med tips och guider runt recensioner på nätet. Slutligen finns tips om böcker användbara för publicister.

1. Bokrecensioner på Nyhetsbloggen

Recensionen och diskussionen av Outliers uttrycker väl vad jag tror är viktigt inom (men inte utesluta) skola:

Malcolm Gladwell - Outliers

John McCain's Why Courage Matters diskuterar mod och gav mig styrka när jag kände mig svag:

John McCain - Why Courage Matters

Vad McCain menar med Mod

Ett till "Mod" John McCain inte menar

Jan Guillous självbiografi gav mig mycket. Mina reflektioner täckte jag upp i sex inlägg. Länkar till dessa hittas samlat via:

Jan Guillou - ”Ordets makt och vanmakt. Mitt skrivande liv”

2. Publicera recensioner

Via följande inlägg hittar du tips hur du gör html på rätt sätt för recensioner:

Rätt html för recensioner och tester

Möjligheter Google vill möjliggöra är bl.a. att sajtsökning kan visa bilder och betyg från recensionen.

3. Bra böcker för publicister

Väldigt intressant tycker jag är att det finns många ganska populära serier i tidningar som är enkelt tecknade. De kan ändå ge värde genom en insiktsfull eller kul reflektion. Kanske kan liknande enkla teckningar bli ett till verktyg för mig? Publicerar man i bloggar och oberoende nättidningar är låga kostnader viktigt och att kunna teckna åtminstone enkelt är ju kostnadseffektivt.

En bok om teckning jag av och till tar mig en titt i är Teckna Manga. Den skrev jag om på Pryltrend och senast idag i följande julklappstips:

Prylar för att teckna - Billig och nyttig julklapp

Särskilt mycket träning i teckning har dock inte blivit av men jag gjorde i alla fall den här snabba skissen idag:

4. Google Books

Google Books har öppnat dörren till digitala böcker:

Google Books finns och är användbart