Anpassa mot yngre läsare

2009-10-23

En faktor runt morgontidningarnas försäljning jag berört av och till är den åldring av skribenterna och den växande andelen gubbgnäll vi under ett antal år såg. Jag tror att det är en orsak till den att man tappat prenumeranter. Givetvis går vi mot en framtid utan papperstidning men jag tror inte alls att antalet prenumerationer där vi är idag eller för den delen 2012 behöver minska utan kan tvärtom öka.

Åldrad passar inte yngre

För att nå det måste man acceptera att hur erfaren t.ex. en krönikör än är minskar chansen att en ny yngre läsare vill läsa honom. Budskapet och hur det sägs känns ointressant. Det samma gäller bilder, ämnesurval, rubriker, faktarutor o.s.v. Dagens UNT city upplevde jag var på rätt väg:

UNT city visar hur en bra nöjesbilaga görs

Att jag skrev (egentligen ändrade) rubriken till åldrad är viktigt. Vissa äldre klarar att bibehålla närhet med nya trender och tas emot väl bland mycket yngre eller breda grupper av läsare. Många andra gör det inte. Viktigt här är vad till vilka tidningen kommunicerar. För morgonpressen gäller det att tilltala särskilt yngre tidigt i tidningen därför att det är dessa som ska bli prenumeranter.

Framtiden efter papperstidningen

Hur framtiden på "nätet" (jfr tidningar på nätet idag) eller kanaler (t.ex. Appstore, Android Market m.m. och Google Fast Flip) kommer utvecklas är en tyngre fråga. Längre fram ska vi titta mer på det och vilka möjligheter som kommer. Exakt samma utveckling rör bokmarknaden men långsammare. Ett exempel på aktör jag tror kan bli viktig är Apple om deras kommande nya produkt (klar nu? jag har inte följt dom på ett tag) blir som jag tänkte mig:

Apple Tablet är spännande och vacker

Jag tror inte på någon särskild bokläsare. Vem skulle köpa en särskild bokläsare och varför? Det måste istället vara en sexigt trendig bärbar läsare för nöjeskonsumtion i hemmet med lite större skärm än t.ex. iPhone. Något du enkelt kan chatta, blogga, spela dataspel, läsa en bok, titta på film, lyssna på musik o.s.v. med oavsett om du är i sängen eller badet. Trådlös koppling till stereo, internetkoppling o.s.v. är självklart.

Till en sådan kommer det gå att sälja böcker och tidningar om pris och paketering är rätt. Att möjligheten finns har att göra med konsumentens befintliga vana (jfr nätet mot mobiltelefon) kombinerat med skapande av det samma från i kanalen andra nöjesprodukter. Paketering är det kluriga vi behöver prata mycket mer om längre fram.

Att klara den förändringen kräver öppenhet, kritiskt tänkande och ett gott humör.